• Jouw Gezondheidscoach in Herentals. Ook online coaching mogelijk.
  • 5 sterren review op Google.

Het geheim van blijvend afvallen is een goede vetverbranding

Word weer een vetverbrander. Masterclass.

... waarom je snel weer een echte vetverbrander wil worden

 

 

Het geheim van blijvend afvallen is een goede vetverbranding.

Zoveel mensen zijn zich hier echter niet van bewust.

Om deze reden heb ik een Masterclass uitgewerkt: “Word weer een vetverbrander in 28 dagen”. 

Je ontdekt er welke concrete stappen je kan zetten om je lichaam te leren weer over te schakelen op vetverbranding.

De Masterclass bestaat uit een online presentatie van 50 minuten, inclusief een werkboek, en is verkrijgbaar vanaf 2 januari 2023.

 

Waarom blijvend afvallen niet lukt

 

Wanneer blijvend afvallen niet lukt dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

Eén van de vaak voorkomende oorzaken is een verstoorde hormoonbalans.

Insuline bijvoorbeeld is een heel belangrijk hormoon wanneer het gaat om blijvend afvallen.

Het hormoon insuline heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Je bloedsuikerspiegel heeft op zijn beurt invloed op je gewicht maar ook op je energieniveau, de rust/onrust in je lichaam, je hunker of verlangen naar suiker en het bevordert zelfs ontstekingen.

 

Wat is dat dan precies, je bloedsuikerspiegel?

 

Je bloedsuikerspiegel is je bloedglucose ofwel het suikergehalte in je bloed.

Wanneer je koolhydraten eet dan stijgt je bloedsuikerspiegel. Je pancreas produceert insuline om de glucose naar de cellen te brengen, waar de glucose vervolgens wordt omgezet in energie. Tenminste: als dit hele proces goed loopt en je lichaam doet wat het moet doen.

Dit systeem komt namelijk fel onder druk te staan door onze huidige Westerse levensstijl.

 

Ons Westerse voedingspatroon bevat veel (geraffineerde) koolhydraten, vele onder ons consumeren ze al vele jaren in (te) grote hoeveelheden. Daarnaast hebben we vroeger ook nog eens geleerd dat het belangrijk is om regelmatig tussendoortjes te eten, om je “stoof brandend te houden”. Tenslotte hebben velen onder ons een sedentaire leefstijl, dit betekent dat je weinig beweegt, waardoor je lichaam weinig energie nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

 

Wat is het gevolg van bovenstaande combinatie aan factoren?

 

We eten veel geraffineerde of “snelle” koolhydraten waarbij onze bloedsuikerspiegel vaak ineens fel stijgt en insuline dus hard moet werken. Daarnaast moet je lichaam dit proces niet 3 keren maar misschien wel 6 keren per dag doorlopen om alle glucose te laten opnemen in de lichaamscellen.

Dit alles betekent een hoop werk voor je lichaam. Gevolg: je lichaam geraakt uitgeput.

Daarnaast geven de frequent verhoogde bloedsuiker- en insulinewaarden nog bijkomende klachten op zoals:

  • Blijvend afvallen niet lukt (of je komt bij in gewicht terwijl je niet echt anders bent gaan eten of minder bent gaan bewegen)
  • Je last hebt van energiedips
  • Je vaak kampt met een onweerstaanbare hunker of verlangen naar suiker
  • Je meer risico hebt op ontstekingen

 

Je lichaam kan niet alle glucose gebruiken voor de productie van energie dus zorgt je lever ervoor dat het teveel aan glucose wordt opgeslagen als glycogeen (dit is de voorraad glucose in je spieren en lever). Je glycogeenvoorraad is echter niet zo groot dus die is al snel verzadigd. De overige glucose wordt opgeslagen in vetweefsel.

Gevolg: je gewicht neemt toe.

 

Wat is er dan nodig om tot verandering te komen?

 

Het is belangrijk dat je je lichaam weer gaat leren om zijn energie te halen uit vetverbranding in plaats van uit de verbranding van koolhydraten.

De verbranding van vetten levert méér, meer duurzame alsook schonere energie op (dit wil zeggen met minder vorming van vrije radicalen).

 

Over glucoseverbranding en vetverbranding

 

Je lichaam kan energie halen uit 2 macro-voedingsstoffen, dit zijn koolhydraten enerzijds en vetten anderzijds. Eiwitten zijn geen brandstof maar wel een bouwstof.

 

De verbranding van koolhydraten kost weinig inspanning van je lichaam en levert snel energie op, de verbranding van vetten kost meer inspanning en duurt langer maar levert méér en meer duurzame energie op (1 gram koolhydraten levert 4 kcal energie op versus 1 gram vetten levert 9 kcal energie op).

 

Je lichaam is helaas van nature “lui”, dit betekent dat het zo weinig mogelijk moeite wil doen om aan energie te komen. Concreet betekent dit dat van zodra er suiker of glucose in je bloed circuleert, je lichaam deze glucose zal gebruiken.

Dus: wanneer we 5 of 6 keren per dag eten en hierbij ook vaak koolhydraatrijke producten gebruiken dan circuleert er de ganse dag door suiker in ons bloed… Gevolg: je lichaam voelt geen noodzaak meer om over te schakelen op vetverbranding.

 

Je kan je lichaam leren om weer over te schakelen op de verbranding van vetten.

In mijn Masterclass heb ik een concreet stappenplan voor je uitgewerkt. De Masterclass bestaat uit een programma van 4 weken.

Het programma is zo opgebouwd dat je de overschakeling maakt met zo weinig mogelijk hinder of klachten zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, een onrustig gevoel, hongergevoel.

Eentje om niet te missen dus!

Na 4 weken schakelt je lichaam weer vlot over op de verbranding van vetten waardoor jij blijvend kan afvallen, weer een stabiel energieniveau hebt en niet meer hoeft te vechten tegen die eeuwige hunker naar suiker.

 

Heb je interesse? Vanaf 2 januari kan je de Masterclass, inclusief werkboek, aankopen op mijn website. Je vindt de link onderaan dit bericht.

 

Ben jij een vetverbrander of een glucoseverbrander? 

 

Hoeveel van de volgende signalen herken je bij jezelf?

 

  • Blijvend afvallen lukt moeilijk.
  • Je verlangt na je eten vaak naar iets zoets of stimulerends zoals een koek,

chocolade of koffie.

  • Je bent verslaafd aan chocolade, zoetigheid, brood, cornflakes of pasta.
  • Je gebruikt suiker in hete dranken, je drinkt frisdrank of je voegt sauzen met

toegevoegde suiker, zoals ketchup, aan je eten toe.

  • Je hebt vaak dipjes in je energie gedurende de dag of na het eten.
  • Je hebt vaak last van stemmingswisselingen of problemen met concentreren.
  • Je wordt duizelig of geïrriteerd als je gedurende 6 uur niets hebt gegeten.
  • Je vindt dat je overdreven op stress reageert.
  • Jouw energie is nu minder dan voordien.
  • Je voelt je te moe om te bewegen.
  • Je komt bij in gewicht en je vindt het moeilijk om dit weer kwijt te raken, ook al

ben je niet minder gaan eten of minder bewegen.

  • Je hebt diabetes.
  • Welke van de volgende signalen herken je?

 

Hoe meer van deze signalen je herkent hoe meer je lichaam momenteel nog vooral functioneert op de verbranding van koolhydraten.

 

Masterclass: "Word weer een vetverbrander in 28 dagen"

 

Ben jij er ook helemaal klaar voor?

Je kan de Masterclass aankopen op mijn website via deze link: https://www.leefgezondleefgelukkig.be/masterclass.

 

Warme groeten, Nele

Gezondheidscoach Nele - logo

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.