Home » Blog » Herstel je darmflora met natuurlijke probiotica... drink kefir

Herstel je darmflora met natuurlijke probiotica... drink kefir

Gepubliceerd op 9 februari 2020 om 15:50

... hoe kefir, een levende yoghurtcultuur, bijdraagt aan een goede werking van je darmen

In een vorig blogbericht kon je al lezen waarom een goede darmflora zo belangrijk is. (https://www.leefgezondleefgelukkig.be/tips-en-weetjes/379399_je-darmen-zijn-je-tweede-brein) 

Ons huidige voedingspatroon brengt onze darmbacteriën uit balans.  De goede bacteriën sterven uit en de slechte bacteriën nemen toe.  Dit brengt de opname van voedingsstoffen in het lichaam in het gedrang.

Om je darmen weer goed te laten werken, is het belangrijk om voldoende probiotica te gebruiken. Probiotica zijn levende micro-organismen, je vindt ze volop in gefermenteerde producten zoals gefermenteerde groenten (vb zuurkool), kombucha, biologische yoghurt en kefir.  Kefir bevat wel 30 verschillende bacterie- en giststammen waardoor het een rijke en veelzijdige bron van probiotica is!  Van alle gefermenteerde producten is kefir de meest krachtige bron.

 

Kefir is een yoghurtachtige drank (een beetje dikker dan yoghurt) die lichtzuur smaakt.  Je kan het beschouwen als een gezondere en krachtigere versie van yoghurt.  Kefir is een rijke bron van eiwitten, calcium, magnesium, vitamine C, eiwitten en B-vitamines.  De ideale hersteldrank voor sporters!  Naast calcium bevat melkkefir ook vitamine K2, deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium die je uit de kefir en andere producten binnenkrijgt, op de juiste plaatsen terecht komt (in je botten en in je tanden).  Kefir is zeker aan te raden voor mensen met spijsverteringsproblemen en maag- of darmproblemen, het herstelt de spijsvertering en de darmflora.

 

De bacteriën die in kefir voorkomen leveren enorm veel gezondheidsvoordeel op: ze remmen de groei van ongewenste bacteriën zoals E.coli of Cl. Perfringens, ze verminderen de effecten van candida-infecties (=schimmel), ze beïnvloeden de cholesterolstofwisseling positief, ze remmen - direct of indirect - het ontstaan van darmkanker, ze bevorderen de immuunrespons, ze produceren vitamines, ze verbeteren de stoelgang, ze verbeteren de opname van mineralen zoals bijvoorbeeld calcium,...

 

Om zelf kefir te maken heb je enkel melk (koeien-, geiten- of schapenmelk), “kefirkorrels” (zijn geen echte korrels maar bevatten de basiscultuur voor kefir) en een glazen pot met deksel of een weckpot nodig.  Je koopt het in de betere natuurwinkel of zoals ik zelf doe, online bij bijvoorbeeld “yoghurt.nl”. 

Gedurende ongeveer 24 uren fermenteert de lactose (suiker) in de melk, de melk wordt dikker en kefir ontstaat.  Wanneer je kefir klaar is, neem je meteen al een kleine portie af waarmee je enkele dagen later een nieuwe voorraad kan maken.  Je kan dezelfde basiscultuur wel 20 of 30 keren hergebruiken.  Wanneer je proeft dat de kefir zoet wordt ipv lichtzuur dan is het tijd om met een nieuwe basiscultuur van start te gaan.

 

Naast melkkefir bestaat er ook waterkefir, dit kan een goed alternatief zijn voor mensen die lactose-intolerant zijn (hoewel kefir door de meeste mensen wel verdragen wordt, de lactose is immers grotendeels verdwenen uit de melk wanneer je eindproduct klaar is).

 

Heb je hier nog vragen over? Stuur me dan gerust een mailtje


Voel je je al een tijdje niet goed in je vel en wil je graag weten wat ik hierbij voor jou zou kunnen betekenen? Lees dan hier meer.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Wilma Hermans
9 dagen geleden

Ben juist begonnen met kefir Was benieuwd wanneer ik reactie mag verwachten ivm mijn depressie?