Voor wie graag wil afvallen en hiervoor al ALLES heeft geprobeerd maar niets (blijvend) werkt.

Home » Blog » Je bloedsuikerspiegel

Je bloedsuikerspiegel

Gepubliceerd op 14 februari 2021 om 10:55

... waarom een goede bloedsuikerspiegel zo belangrijk voor je is

Bloedsuikerspiegel: wat is dat?

Je bloedsuikerspiegel is je bloedglucose ofwel het suikergehalte in je bloed. Wanneer je koolhydraten eet dan stijgt je bloedsuikerspiegel. Je pancreas produceert insuline om de glucose naar de cellen te brengen, waar de glucose vervolgens wordt omgezet in energie. Tenminste: als dit hele proces goed loopt en je lichaam doet wat het moet doen.

 

Sommige koolhydraten doen je bloedsuikerspiegel snel stijgen, dit zijn de zogenaamde “snelle” of eenvoudige koolhydraten. Geraffineerde koolhydraten zijn snelle koolhydraten, dit zijn koolhydraten met een hoge glycemische index.

Geraffineerde koolhydraten zijn producten die door de voedingsindustrie zijn ontdaan van alle goede voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. Geraffineerde koolhydraten zijn bijvoorbeeld wit brood, witte pasta, witte rijst, suiker, snoepgoed, cake en koekjes.

 

De tegenhanger van geraffineerde koolhydraten zijn de ongeraffineerde oftewel de “complexe” koolhydraten, zoals bijvoorbeeld (voedings)vezels. Voedingsvezels zijn lange ketens van glucose-moleculen, je lichaam moet behoorlijk aan het werk om deze af te breken tot glucose.

 

Ongeraffineerde koolhydraten vind je vooral in groenten, bonen, peulvruchten, sommige fruitsoorten (vooral appels en bessen) en volkoren graanproducten zoals bijvoorbeeld zilvervliesrijst, havermout, quinoa.

Ongeraffineerde koolhydraten hebben een lage glycemische index, dit betekent dat ze je bloedsuikerspiegel slechts langzaam doen stijgen.

Waarom is een goede bloedsuikerspiegel belangrijk?

Zoals je reeds kon lezen moet je lichaam hard werken telkens wanneer er glucose in je bloed terecht komt. Je pancreas produceert insuline, een hormoon dat ervoor zorgt dat glucose vervoerd wordt naar de cellen en daar ook daadwerkelijk wordt opgenomen.

Vergelijk het met de sleutel op het slot van een deur: insuline is de sleutel die past op de deur of poort van de cel waardoor de glucose effectief de cel binnen kan om daar omgezet te worden in energie.

 

Bij dit proces kunnen heel wat zaken mislopen. Ons Westerse voedingspatroon bevat veel (geraffineerde) koolhydraten, vele onder ons consumeren ze al heel wat jaren in (te) grote hoeveelheden. Daarnaast hebben we vroeger ook nog eens geleerd dat het belangrijk is om regelmatig tussendoortjes te eten, om je “stoof brandend te houden”.

 

Zie je al wat er kan gebeuren? We eten veel geraffineerde of “snelle” koolhydraten waarbij onze bloedsuikerspiegel vaak ineens fel stijgt en insuline dus hard moet werken. Daarnaast moet je lichaam dit proces niet 3 keren maar misschien wel 6 keren per dag doorlopen om alle glucose te laten opnemen in de lichaamscellen.

 

Dit alles betekent een hoop werk voor je lichaam. Je bloedsuiker- en insulinewaarden zijn (te) vaak verhoogd. Je lichaam kan niet alle glucose gebruiken voor de productie van energie dus je lever zorgt ervoor dat het teveel aan glucose wordt opgeslagen als glycogeen (dit is de voorraad glucose in je spieren en lever). Je glycogeenvoorraard is echter niet zo groot dus die is al snel verzadigd. De overige glucose wordt opgeslagen in vetweefsel.

 

Gevolg: je gewicht neemt toe. Bijkomend gezondheidsrisico: vetweefsel is actief weefsel dat veel ontstekingsbevorderende stoffen afgeeft. Het risico op het ontstaan van ontstekingen neemt toe.

 

Wanneer de glucose- en insulinewaarden in je bloed vaak en langdurig verhoogd zijn dan kan er op een bepaald moment hyperglycemie ontstaan. Dit betekent dat de insulinewaarden in het lichaam abnormaal verhoogd zijn.

Gevolg: de insulinereceptoren worden minder gevoelig. Insulineresistentie ontstaat, dit betekent dat de glucose niet langer goed wordt opgenomen door je cellen (om daar omgezet te worden in energie) en blijft circuleren in je bloed.

De glucosewaarden in je bloed worden ofwel te hoog ofwel te laag.

Wanneer de bloedsuiker te laag is dan spreken we van hypoglycemie, dit levert klachten op zoals trillen, transpireren, meteen iets moeten eten, trek in zoetigheid en dorst. Hyperglycemie betekent dat je bloedsuiker te hoog is, hierdoor moet je vaak veel plassen, heb je een droge of plakkerige tong, voel je je misselijk of heb je hoofdpijn.

Dit is waar diabetes type 2 ontstaat.

 

Hoge insulinewaarden kunnen ook hormonale problemen veroorzaken. Daarnaast heeft een hoge bloedsuikerspiegel het ontstaan van AGE’s tot gevolg, dit zijn vrije radicalen die de weefsels kunnen beschadigen. AGE’s zijn zichtbare huidveranderingen zoals bijvoorbeeld bruine vlekken op de huid en rimpels. Tenslotte kan insuline op meerdere manieren de bloeddruk beïnvloeden, waardoor je een hoge bloeddruk kan krijgen.

 

Suikerverslaving

Ook een suikerverslaving heeft te maken met je bloedsuikerspiegel. Wanneer je vaak koolhydraten met een hoge glycemische index eet dan stijgt je bloedsuikerspiegel snel. Zolang insuline goed zijn werk doet, betekent dit een snelle piek van energie. Die snelle en hoge piek wordt echter al kort nadien gevolgd door een dal want je hoge bloedsuikerspiegel daalt al heel snel weer. Je krijgt een energiedip en je lichaam (lees: je hormonen) hunkeren naar nieuwe toevoer van glucose. Deze hunker is niet zomaar een vaag verlangen, het gaat echt om “craving”. Je moet iets eten en dat zal helaas geen wortel of een snoeptomaatje zijn, je hebt suiker nodig.

Om een suikerverslaving weer onder controle te krijgen is het belangrijk om af te kicken van de suiker. En ja, dit is helaas even erg zoals het klinkt... Vele mensen klagen van hoofdpijn, een rusteloos gevoel, watten in je hoofd,…

Hieronder lees je hoe je dit best aanpakt.

Koolhydraat arm eten

Wat kan je dan best eten?

 

Vermijd het gebruik van geraffineerde koolhydraten (bovenaan dit bericht lees je welke de geraffineerde en welke de ongeraffineerde koolhydraten zijn). Eet volop groenten (en fruit) en vul dit aan met wat goede eiwitten (vis, vlees – bij voorkeur biologisch, noten, zaden en eieren) en gezonde vetten (olijfolie, noten en zaden, avocado, gerookte zalm,…), deze leveren je een langdurig verzadigd gevoel op.

Eet bij voorkeur geen tussendoortjes, beperk je maaltijdfrequentie tot 3 maaltijden per dag.

 

 

Heb je hier nog vragen over? Neem dan gerust contact met me op via mail of via het contactformulier. Ik help je heel graag verder.

Wil je graag meer tips krijgen om op een goede manier duurzaam gewicht te verliezen dan kan je hier mijn gratis ebook "Wanneer afvallen niet goed lukt, en vooral...wat je eraan kan doen!" downloaden.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.