Voor wie graag wil afvallen en hiervoor al ALLES heeft geprobeerd maar niets (blijvend) werkt.

Home » Blog » Hoe kan je elke dag weer een gezonde lunch samenstellen?

Hoe kan je elke dag weer een gezonde lunch samenstellen?

Gepubliceerd op 16 mei 2021 om 09:23

gezonde lunch

... met duidelijke en concrete tips!

Wat is een gezonde lunch? 

Wat is een gezonde lunch? De vraag die tijdens elk coachingsgesprek wel een keer aan bod komt.

En wat is een gezonde lunch die bovendien niet al te veel tijd vraagt om klaar te maken? Dat is dan meestal deel 2 van de vraag ☺️.

Ik geef jullie in dit blogbericht graag een duidelijk antwoord.

 

 

Eerst en vooral: de meest gezonde lunch is een koolhydraatarme lunch en bestaat uit zoveel mogelijk groenten.

Maar echt zovéél als mogelijk he. ☺️ Geen nood om zuinig te zijn wanneer je weet dat de orthomoleculaire voedingsleer per dag een 800 gr tot zelfs een kilo groenten op het menu adviseert.

Een kilo is natuurlijk wel héél erg veel maar onthou gewoon: zoveel als mogelijk.

 

Wanneer groenten de basis vormen van je lunch dan levert dit je meteen al een hoop gezondheidsvoordeel op:

  1. Groenten zijn dé energieleveranciers bij uitstek, je zal gegarandeerd geen last meer hebben van een middagdipje
  2. Groenten bevatten veel vezels (tot 8 keren méér dan bijvoorbeeld volkorenproducten) en vezels zijn enorm belangrijk voor een goede werking van je darmen
  3. Groenten bevatten veel fytonutriënten, dit zijn stofjes die een belangrijke bijdrage leveren aan het functioneren van je lichaam en op die manier je gezondheid bevorderen (bijvoorbeeld vitaminen, vitaminoïden, mineralen, …)

 

Probeer om 50% van de groenten die je eet, rauw te eten. Rauwe groenten bevatten de meeste vitale stoffen. Wanneer je groenten kookt dan gaan er algauw heel wat voedingsstoffen verloren.

 

Ondervind je moeilijkheden om rauwe groenten te verteren? Mogelijk bevat je lichaam niet de juiste enzymen en/of werken je darmen en darmflora niet optimaal.

In dit geval is het belangrijk dat het functioneren van je lichaam eerst wordt hersteld. Dit herstel verloopt in een aantal stappen.

Mocht je hier vragen of interesse rond hebben dan mag je uiteraard steeds contact met me opnemen.

 

Ok, zoveel mogelijk groenten dus… 😊

Met groenten alleen heb je echter niet gegeten, je lichaam heeft behalve de (gezonde) koolhydraten in de groenten ook nog wel andere macrovoedingsstoffen nodig. Denk aan goede eiwitten en gezonde vetten.

 

Goede eiwitten en gezonde vetten maken deel uit van een gezonde lunch, deze zorgen ervoor dat je langdurig een verzadigd gevoel hebt.

Heel belangrijk want herinner je uit mijn voorgaande blogberichten: als je graag optimaal gezond wil zijn dan is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk tussendoortjes eet.

Honger lijden hoeft echter zeker ook niet dus om deze reden: voorzie voldoende eiwitten en gezonde vetten bij je lunch.

 

Maar wat is dat dan, goede eiwitten en gezonde vetten?

Goede eiwitbronnen zijn (liefst biologisch) vlees, vis, eieren, kaas (feta, geitenkaas, mozarella,…).

Gezonde vetten zijn olijfolie (voorkeur extra vierge en over het algemeen geldt: hoe sterker de geur van de olijfolie, hoe beter de kwaliteit), gerookte zalm of andere vette vis, avocado, noten/pitten/zaden.

Veel vrouwen zijn bang geworden van (gezonde) vetten maar dit is geheel onterecht. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig om goed te kunnen functioneren.

Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat je celmembraan soepel blijft waardoor voedingsstoffen vlot de binnenkant van de cel bereiken, voor de opbouw van je darmslijmvlies, enz.

Je mag elke dag gerust één à twee eetlepels olijfolie/kokosolie/roomboter/ghee per maaltijd gebruiken.

 

gezonde koolhydraatarme lunch

Noot: wat je op de foto ziet is zelfgebakken notenbrood ( met wat roomboter erop) , dit notenbrood is eigenlijk geen echt brood want het bevat geen enkele vorm van bloem of meel. 

 

Conclusie van dit verhaal:

Een salade bij de lunch is een zeer gezonde keuze. Vul je salade zeker aan met goede eiwitten en gezonde vetten.

Een spiegeleitje of omelet met groenten is bijvoorbeeld ook een perfect gezonde keuze.

 

De lunch die ik hierboven beschreven heb is absoluut koolhydraatarm en past zelfs perfect binnen een ketogeen dieet.

 

Wil je graag weten waarom het gezond is om te kiezen voor koolhydraatarm eten (vooral wanneer je parallel weinig beweegt) dan kan je dit in volgend blogbericht lezen:

https://www.leefgezondleefgelukkig.be/blog/668798_koolhydraatarm-eten

 

 

Misschien ben je al een tijdje op zoek naar goede informatie rond een gezonde levensstijl die je kan helpen om blijvend afvallen.  Misschien heb je al heel wat pogingen achter de rug om af te vallen en lukt dit telkens wel maar kom je niet tot een blijvend resultaat.

Als dit inderdaad het geval is dan zal je zeker geholpen zijn met de informatie uit mijn gratis ebook:

“Wanneer afvallen niet goed lukt en vooral, wat je eraan kan doen…”.

Je kan het hier downloaden.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.