Voor wie graag wil afvallen en hiervoor al ALLES heeft geprobeerd maar niets (blijvend) werkt.

Home » Blog » Sport en gezonde voeding: de ideale combinatie?

Sport en gezonde voeding: de ideale combinatie?

Gepubliceerd op 21 mei 2021 om 21:53

Hoe begin je met sporten?

... over de samenwerking met Fitness- en Healthclub Spirit Fitness

 

 

Sport en gezonde voeding vormen absoluut dé ideale combinatie, zoveel is wel zeker! πŸ’ͺ

Ook wanneer je graag (blijvend) wil afvallen zal je de beste resultaten bereiken door je voeding aan te passen en parallel meer te gaan bewegen.

 

8 goede redenen om te sporten 

 

Dat sporten gezond is, weten we inmiddels allemaal 😊.

De gezondheidsvoordelen van bewegen en sporten zijn eindeloos:

 

  • Je botten en spieren worden er sterker van (en het leven is gewoon veel gemakkelijker met een beetje meer spiermassa)
  • Het verbetert je bloedsomloop
  • Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en andere chronische welvaartsziekten
  • Sporten verlaagt je bloeddruk
  • Je gewrichten worden soepeler en beweeglijker
  • Je krijgt er een goed humeur van (vooral achteraf he πŸ˜‚)

 

Dit zijn alvast een hoop goede redenen op een rijtje maar wat voor het gros van de mensen die ik zie in mijn praktijk wellicht dé belangrijkste doorslaggevende factoren zullen zijn ☺️:

 

  • Je krijgt er meer energie van (want bewegen en sporten stimuleert de aanmaak van mitochondriën ofwel de energiecentrales in de cel)
  • Het verlaagt je stressniveau (want je lichaam maakt de gelukshormonen endorfine en serotonine aan)
  • Sporten en bewegen vermindert overgangsklachten, je krijgt minder last van opvliegers, zweetaanvallen, prikkelbaarheid,… πŸ˜…

 

 

Veel vrouwen vertellen me bij aanvang van de coaching dat ze geen energie hebben om te gaan sporten, dat ze de moed niet vinden om eraan te beginnen.

Herken je dit? Dit gebrek aan energie heeft bijna altijd te maken met je voeding.

 

Wanneer je je eetpatroon aanpast dan voel je al snel verbetering, dan krijg je al snel meer energie.

Met de juiste voeding kan je ervoor zorgen dat je lichaam weer beter gaat functioneren.

En dan komt de zin om te bewegen of sporten vanzelf… vaak tot grote verbazing πŸ˜†.

 

Maar goed, zover zijn we dus al … je hebt weer moed en zin om te bewegen en je beslist om te gaan sporten. Suuuupergoed!

Maar dan komt de volgende vraag: hoe begin ik daar nu aan?

 

Hoe begin je met sporten?

 

Zeer goeie vraag want vooral wanneer je al een tijdje geen sport meer hebt gedaan, wil je graag langzaam en voorzichtig beginnen zodat je niet meteen een blessure oploopt door overbelasting 🀭.

 

Voor beweging met een matige intensiteit heb je geen professioneel advies nodig, hier kan je zo mee beginnen en het is voor iedereen geschikt.

 

Bewegen met een matige intensiteit betekent dat je nog gemakkelijk kan praten tijdens je activiteit, je geraakt er niet van buiten adem. Matige intensieve activiteiten zijn bijvoorbeeld: wandelen, fietsen, tuinieren, ramen lappen,…

Wil je graag optimaal gezond zijn dan adviseert de Gezondheidsraad om 5 keren per week gedurende een minstens half uur matig intensief te bewegen en om wekelijks 2x  spierversterkende oefeningen of krachttraining te doen.

 

Ga je graag nog een stapje verder dan zal je je gezondheid enorm bevorderen door bijkomend ook iets intensiever te gaan sporten.

Denk aan hardlopen, krachttraining,...

Of je nu voor het eerst begint met sporten of je bent al een gevorderde sporter, op dat moment is het toch zeker wel zinvol om begeleiding te vinden.

 

De fitness- en healthclub waar ik zelf sport en met wie ik voor de praktijk ook samenwerk, is Fitness Spirit in Westerlo.
Ik zou ze je zéér warm aanbevelen.

 

Het aanbod van Spirit is zeer breed, zij werken steeds op maat en hebben de nodige ervaring en deskundigheid in huis om voor iedereen een persoonlijk programma op te stellen.

Zowel voor de algemene sporter, de 65+ tot de opvolging van een revalidatietraject.

 

Wil je graag – onder begeleiding - op een rustige manier spieren opbouwen dan kan je kiezen voor het reguliere aanbod van fitness of voor de Milon Cirkel.

De Milon Cirkel is een slimme combinatie van 6 volautomatische krachttoestellen en 4 maal 4 minuten conditietraining. Met de Milon Cirkel word je fit in amper 35 minuten per training! Er is steeds een opwarming voorzien van 10 minuten op één van de vele cardiotoestellen.

Deze work-out vormt de ideale basis voor latere sportactiviteiten, het levert je een goede basis kracht en conditie op.

 

Ga je liever in groep aan de slag (bijvoorbeeld omdat de groepsdruk je helpt bij je motivatie) dan kan je kiezen voor groepslessen.

Het groepsaanbod bij Spirit Fitness is breed, zo zijn er bijvoorbeeld lessen:

  • Fit en Vitaal (een laagdrempelige steples waarbij het uithoudingsvermogen, lenigheid en versteviging centraal staan)
  • BBB
  • Yogilates (een slimme combinatie van Yoga en Pilates)
  • Stepaerobic
  • Powerpump
  • Core and hit (krachttraining, al dan niet gecombineerd met intensieve work-outs die je hartslag snel de lucht in doen gaan)
  • Zumba (de ideale work-out voor zij die graag swingen)
  • En spinning (een zeer effectieve cardiotraining die op een motiverende manier leidt tot een verbetering van je conditionele gezondheid)

 

Train je liever in kleinere groepjes dan kan je kiezen voor de small grouptraining.

 

Hieronder zie je hoe een Coronaproof les yogilates er in de praktijk uit ziet: 

Sport en gezonde voeding: de ideale combinatie

Neem gerust eens een kijkje op de website van Spirit Fitness voor hun volledige aanbod.

Je vindt hun website hier:  https://www.spirit-fitness.be/nl

 

Heb je bij het lezen van al deze info geen idee waar te beginnen? Lijkt het je allemaal wel wat maar weet je niet welk aanbod voor jou specifiek net geschikt zou zijn?

Geen enkel probleem, de lieve medewerkers van Spirit Fitness helpen je heel graag mee op weg. Ze luisteren naar jouw verhaal en vraag en geven je op basis hiervan een advies op maat.

 

Ben je geïnteresseerd? Neem dan zeker eens een kijkje op de website: https://www.spirit-fitness.be/ .

De medewerkers heten Inge, Suzy en Jef en je kan hen telefonisch bereiken op 014/26 02 79 of via mail op info@spirit-fitness.be .

 

Twijfel je nog? Geen probleem. Neem toch maar even contact op.

Ik ben er zeker van dat ze je twijfels snel mee de wereld uit zullen helpen 😘.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.