Jouw Gezondheidscoach, erkend door de VVGC. Ook online coaching mogelijk.

Coaching: Fit en slank door de menopauze

... hoe je met de juiste voeding je klachten tijdens de menopauze kan verminderen. 

 

 

Misschien ben je in de menopauze en kamp je al een tijdje met lichamelijke (en psychische) klachten.


Denk aan:

  • gewichtstoename
  • stemmingswisselingen
  • opvliegers en/of nachtelijke zweetaanvallen
  • moeheid en futloosheid
  • veranderingen in haar en nagels
  • pijn/stijfheid in spieren en gewrichten

 

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in het algemeen de afgelopen decennia méér klachten ervaren dan vroeger het geval was.

Vraag is: hoe komt dit en vooral… wat kan je eraan doen?

Menopauze leeftijd

 

De menopauze staat voor “de laatste menstruatie”. Dit betekent dat je pas een jaar na de menopauze met zekerheid kan weten dat dit het begin van de menopauze was.

Veel vrouwen ervaren een hele periode van schommelingen en wisselende menstruaties vooraleer de menstruatie uiteindelijk volledig uitblijft. Die periode voorafgaand aan de menopauze kan tot 10 jaar duren en noemen we de “perimenopauze”.

 

De menopauze treedt gemiddeld op rond de leeftijd van 51 jaar.

Bij de meeste vrouwen begint de menopauze ergens tussen de 45 en 56 jaar.

 

Menopauze klachten

 

Ongeveer 8 op de 10 vrouwen hebben op een bepaald moment last van klachten gerelateerd aan de overgang of menopauze.

20 % van de vrouwen kampt met zo’n ernstige klachten dat hun leven hierdoor compleet ontwricht geraakt.

Ze kunnen niet meer goed functioneren, slapen niet meer goed, kunnen hun werk niet meer goed doen.

Gemiddeld genomen hebben vrouwen ongeveer 4 jaar last van klachten die te maken hebben met de menopauze.

 

De “typische” overgangsklachten zijn:

  • Verandering van je cyclus (kortere cyclus, overmatig bloedverlies, onregelmatige cyclus)
  • Opvliegers en (nachtelijke) zweetaanvallen
  • Droge slijmvliezen in vagina, ogen en mond

 

Veel vrouwen kampen echter ook met heel wat “niet-typische” overgangsklachten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Gewichtstoename
  • Gebrek aan energie, vermoeidheid of fultoosheid
  • Gewrichtsklachten en spierpijn
  • Slapeloosheid
  • hartkloppingen
  • zware of rusteloze benen

 

Deze klachten vinden hun oorzaak vaak in andere zaken dan in de veranderingen binnen je hormoonbalans.  

Mogelijke oorzaken van de niet-typische klachten zijn: een niet optimaal functionerende lever, oestrogeendominantie (een teveel aan xeno-oestrogenen), een schommelende bloedsuikerspiegel, niet goed functionerende darmen of een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

 

Wist je bijvoorbeeld dat een goede werking van je lever cruciaal is om de menopauze op een goede manier door te komen?

Je lever is betrokken bij zowel de aanmaak van geslachtshormonen als bij de afbraak ervan.

Om zijn werk goed te kunnen doen heeft je lever de juiste voedingsstoffen nodig.

Of wist je dat opvliegers bijvoorbeeld kunnen te maken hebben met een tekort aan serotonine of een teveel aan (xeno-)oestrogenen in je lichaam?

 

Om klachten, gerelateerd aan de menopauze, effectief te verminderen is het dan ook belangrijk om naar alle deeldomeinen te kijken. 

Om te kiezen voor een totaal-aanpak in plaats van enkel maar aan symptoombestrijding te doen.

 

Coachingstraject: Fit en slank door de menopauze

 

Om aan deze nood tegemoet te komen heb ik een specifiek coachingstraject uitgewerkt: “Fit en slank door de menopauze”.

 

De 4 onmisbare componenten van de vrouwelijke hormoonbalans zijn:

  • een stabiele bloedglucose
  • goed functionerende darmen
  • een actieve lever
  • gezonde bijnieren

Als je lichaam op deze 4 niveaus goed functioneert dan zal dit je klachten aanzienlijk verminderen. 

 

Tijdens de coachingsgesprekken gaan we rond al de bovenstaande thema’s aan de slag.

Het coachingstraject bestaat uit 3 gesprekken van telkens 1 uur en levert je gegarandeerd resultaat op πŸ˜.

Stel je voor dat:

  • je (duurzaam!) zou afvallen zonder dat je er uren per dag mee moet bezig zijn
  • je weer boordevol energie zou zitten en je spontaan zin krijgt om meer te gaan bewegen of sporten 
  • je minder last zal hebben van pijn in je spieren en gewrichten en van allerhande andere lichamelijke klachten zoals ontstekingen, huidklachten, haaruitval, broze nagels,... 
  • je minder last zal hebben van "typische" klachten tijdens de menopauze zoals stemmingswisselingen, opvliegers en nachtelijk zweten en droge slijmvliezen

Je zal het nooit meer anders willen... toch? Je zal nooit meer terug willen naar hoe het ooit was...

 

De coachingsgesprekken kunnen doorgaan in de praktijk (Noorderwijk), al wandelend in het bos (Noorderwijk) of online via Zoom. 

De prijs voor het coachingspakket is 195 euro. Je betaalt 65 euro per gesprek. 

Je krijgt hierbij alle informatie mee op papier.

 


Wat mag je van het coachingstraject verwachten?

πŸ‘‰ basis voedingsadvies

πŸ‘‰ ondersteuning van je hormoonbalans

πŸ‘‰ leefstijladvies met unieke tips om jouw lichaam te “resetten”

πŸ‘‰ voedingsadvies om verzuring en ontstekingen tegen te gaan

πŸ‘‰ voedingsadvies om te ontgiften ( inclusief overzicht leverbelastende en leverondersteunende voeding)

πŸ‘‰ gebruik van antioxidanten

 

 

Heb je interesse?  Hieronder kan je je meteen al inschrijven voor het coachingstraject of kan je eerst nog je vragen stellen als je die nog hebt.

Je bent heel erg welkom!

 

 

Warme groeten, 

Nele 

Gezondheidscoach, gespecialiseerd in orthomoleculaire voeding

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Mieke Witvrouwen
7 maanden geleden

Wat is de prijs van het traject?

Conny
7 maanden geleden

Ik ben 60 jaar en zit al heel lang in de menopauze. Kan het zijn dat ik nog steeds last heb van deze typische menopauzeklachten ?
Zijn 3 sessies echt voldoende om te kunnen afvallen ? Dienen er calorieΓ«n te worden geteld ?

Hilde van Limpt
7 maanden geleden

Moet je dan een bepaald eetschema volgen?
En zo ja, kan ik op gewicht blijven als ik gewoon begin te eten?