Jouw Gezondheidscoach, erkend door de VVGC. Ook online coaching mogelijk.

Home » Blog » Ken jij dé belangrijkste oorzaak van gewichtstoename?

Ken jij dé belangrijkste oorzaak van gewichtstoename?

... over suikers en een slechte vetverbranding

 

 

In dit blogbericht leg ik je graag uit welke de belangrijkste oorzaak is van gewichtstoename en vooral… wat je eraan kan doen.

Ik neem je mee in het verhaal van afvallen en suiker- en vetverbranding.

 

Over suiker en energie

 

De meeste vrouwen onder ons zijn opgegroeid met de wetenschap dat tweemaal brood eten per dag heel gezond is en dat je daarbij ook best nog eens 3 of minstens 2 tussendoortjes gebruikt.

Om je stoof brandend te houden… of om je stofwisseling aan de gang te houden. Jullie hebben het vast allemaal wel eens gehoord.

Maar klopt dat eigenlijk wel? Is deze mythe een feit of een fabel?

 

 

 

Vandaag wil ik je graag vertellen wat er precies in je lichaam gebeurt wanneer je 5 of 6 keren per dag eet en wat er bovendien gebeurt wanneer een aanzienlijk deel van deze maaltijden of tussendoortjes bestaat uit (geraffineerde) koolhydraten.

 

Wanneer we koolhydraten eten (zoals bijvoorbeeld brood) dan stijgt onze bloedsuikerspiegel, dit is het suikergehalte in je bloed.

Sommige koolhydraten doen je bloedsuikerspiegel snel stijgen, dan spreken we over koolhydraten met een hoge glycemische index.

Andere koolhydraten doen je bloedsuikerspiegel traag stijgen, dit zijn voedingsmiddelen met een lage glycemische index.

De factor die het meest invloed heeft op de glycemische index is het aantal vezels die een product of voedingsmiddel bevat. Veel vezels betekent over het algemeen een lagere glycemische index. Denk hierbij bijvoorbeeld aan havermout, aan volwaardige rijst zoals zilvervliesrijst, aan volkoren pasta, enz.

 

Koolhydraten bevatten één of enkele of meerdere glucose-moleculen. Je lichaam gebruikt deze glucose of suiker als energiebron.

 

Zolang er suiker in je bloed aanwezig is, zal je lichaam verder niets ondernemen om aan energie te komen. Je lichaam is namelijk van nature een beetje lui… hoe minder tijd en energie iets kost, hoe beter.

Maar goed, je lichaam doet dus beroep op de glucose in je bloed om energie te genereren.

 

Hoeveel suiker heeft je lichaam nodig? 

 

Probleem is dat veel vrouwen onder ons een sedentair leven leiden (je zit een groot deel van de dag, je beweegt eerder weinig) wat betekent dat je lichaam helemaal niet zoveel energie nodig heeft om te functioneren.

 

Met 3 koolhydraatrijke maaltijden en nog wat tussendoortjes tussenin, circuleert er echter wel veel en vaak glucose in je bloed.

De kans is reëel dat je lichaam niet alle glucose nodig heeft om energie te leveren.

 

Een teveel aan suikers zorgt voor een slechte vetverbranding

 

Wanneer er in je lichaam een overschot aan suikers circuleert gaat t je lichaam het overschot aan suiker opslaan als energievoorraad.

Dit opslaan gebeurt in de vetcellen (eens je voorraad glycogeen weer volledig is aangevuld maar daar ga ik in dit blogbericht nu even niet verder op in).

Gevolg: je gewicht neemt toe.

 

Wanneer er bovendien ook nog eens voortdurend suiker in je bloed circuleert, voelt jouw lichaam nooit de noodzaak om over te schakelen op vetverbranding. Er circuleert immers de ganse dag door voldoende glucose in je bloed. Gevolg: je lichaam “verleert” op een bepaald moment om over te schakelen op vetverbranding waardoor afvallen niet meer lukt.

 

Hoe je kan weten of dit misschien ook bij jou het geval is?

Probeer goed te voelen wat er tussen de maaltijden door gebeurt.

Heb je soms een slap of duizelig gevoel wanneer je honger krijgt? Word je wel eens chagrijnig wanneer je pas later kan eten dan gepland? Of heb je vaak last van hunker naar suiker of kamp je met eetbuien?

Dan is de kans reëel dat jouw lichaam heeft verleerd om vlot over te schakelen op vetverbranding.

 

Word weer een echte vetverbrander

 

Je kan je lichaam leren om weer over te schakelen op vetverbranding maar dit proces laat je best in stappen verlopen.

 

De eerste en misschien wel meest belangrijke stap in dit proces is om minder koolhydraten te gaan eten.

Wil je hier graag meer over weten? Je leest er alles over in dit blogbericht: Koolhydraatarm eten - inclusief concreet stappenplan.

 

Veel succes!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.