Home » Blog » In 3 concrete stappen naar een gezondere levensstijl

In 3 concrete stappen naar een gezondere levensstijl

Gepubliceerd op 26 januari 2020 om 15:46

... op basis van onze 3 pijlers: gezonde voeding, voldoende beweging en verlaging van je stressniveau

Een goede gezondheid betekent méér dan niet ziek zijn.  Het betekent dat je je goed voelt in je vel, dat je een goed gewicht hebt, dat je van 's morgens tot 's avonds massa's energie hebt.  
Mijn trouwe lezers weten inmiddels dat een goede gezondheid berust op 3 pijlers: gezonde voeding, voldoende beweging en vermindering van je dagelijkse stressniveau.  

Wil je 2020 graag op een gezonde manier inzetten?  
Begin dan met deze 3 concrete stappen:

1. Vermijd bewerkte producten en eet zoveel mogelijk groenten en fruit
2. Beweeg elke dag minstens een half uur matig intensief
3. Doe regelmatig ademhalingsoefeningen of als je wat meer tijd hebt: ga wandelen in het bos


Kies voor onbewerkte producten en eet zoveel mogelijk groenten en fruit. Vermijd zakjes en pakjes.  Aan bewerkte producten wordt door de voedingsindustrie massaal suiker en vet toegevoegd, dit soort voeding maakt je "verslaafd" in plaats van baas over je eigen lijf.  Groenten en fruit zijn onbewerkte producten, ons rechtstreeks geleverd door de natuur.  Deze voedingsmiddelen geven je energie in plaats van je moe te maken.  Ze voeden je lichaam in plaats van het alleen maar te vullen.

Beweeg minstens 5 dagen per week gedurende een half uur matig intensief. Matig intensief bewegen is bijvoorbeeld wandelen, fietsen, de ramen lappen, in de tuin werken,...  Is het je gedurende de dag niet gelukt om voldoende te bewegen (wat vaak het geval zal zijn als je bijvoorbeeld een zittend beroep hebt)?  Ga dan s avonds nog een half uurtje wandelen.  Wanneer je je wandeling bovendien plant voor het avondeten (wanneer je nuchter beweegt) dan levert het je nog éxtra gezondheidsvoordeel op.  Heb je kinderen?  Neem hen mee naar buiten, ook zij zullen na een lange schooldag deugd hebben van een half uurtje bewegen in de buitenlucht.

Regelmatig wandelen, bij voorkeur in het bos, beïnvloedt je dagelijkse stressniveau gunstig. Daarnaast doe je best regelmatig ademhalingsoefeningen, deze leveren je meteen een ontspannen gevoel op. Lees hier meer over in mijn blogbericht https://www.leefgezondleefgelukkig.be/tips-en-weetjes/361681_hartcoherentie.

Probeer de 3 concrete tips om te beginnen twee weken toe te passen.  Je smaakpapillen worden om de 10 dagen vernieuwd, deze tijd heb je dus minimaal nodig om te wennen aan nieuwe smaken en eetgewoontes. Daarnaast heeft je lichaam 10 dagen de tijd nodig om een handeling of gewoonte te automatiseren. 
 Heb je specifieke problemen of wil je graag weten hoe jij je - in jouw situatie - weer boordevol energie kan voelen? Hoe je op een gezonde manier duurzaam gewicht kan verliezen en hoe je je dagelijkse stress weer onder controle kan krijgen?

Neem contact met me op via email of via het contactformulier op de website. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.