Home » Blog » Feesten en je gewicht

Feesten en je gewicht

Gepubliceerd op 2 december 2020 om 17:55

Op je gezondheid!  🥂🍾 Zo behoud je ook tijdens de feestdagen een goed gewicht

 

Kerstmis, Nieuwjaar en een goed gewicht… het lijkt niet goed in één zin te passen ☺️.

Voor de meeste mensen betekenen de feestdagen een gegarandeerde gewichtstoename, hoewel dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

In dit blogbericht geef ik je graag enkele tips mee om zelfs in de maand december een goed gewicht te behouden. Of in eender welke andere periode van het jaar waar je een aantal feestjes of BBQ’s kort bij elkaar hebt gepland ☺️.

 

Eerst en vooral: geniet vooral van die feestjes en van al het lekker eten en drinken dat daarbij hoort!

Geniet ervan maar probeer ook om een goede balans te behouden.

 

 

Het belang van een goede balans

 

Wat betekent dat precies, een goede balans?

Wanneer je met Kerst, of Oud- of Nieuwjaar, uitgebreid wil eten en een (paar) glaasje(s) drinken, doe het dan de volgende dag wat rustiger aan. Ga een uurtje wandelen in het bos en eet weer volop voedingsmiddelen waar je lichaam blij van wordt.

 

  • Eet maximaal groenten en fruit, liefst aangevuld met wat goede eiwitbronnen en gezonde vetten.
  • Drink veel water of (kruiden)thee, zo verdwijnen de afvalstoffen sneller uit je lichaam.
  • Vermijd geraffineerde koolhydraten (wit brood, snoep, cake, taart, witte pasta,…) en eet zo weinig mogelijk bewerkte voeding. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten weinig tot geen vezels, vitaminen en mineralen maar bevatten wel veel geur-, kleur- en smaakstoffen die weer moeten opgeruimd worden. Dit belast je lever nog extra terwijl je dit net wil vermijden.
  • Voeg eventueel ook wat ontstekingsremmende voeding of anti-oxidanten toe aan je menu, bijvoorbeeld groene bladgroenten, olijfolie, gember, boerenkool, spruitjes, frambozen of blauwe bessen.

 

 

Een extra boost voor je gezondheid

 

Heb je met Kerst of Oud- of Nieuwjaar toch écht wel wat overdreven? 🤣

Geef je lichaam dan een extra boost met de volgende leefstijladviezen.

 

  • Begin de dag na je feestje met een groot glas water met versgeperst citroensap erin. Je gebruikt hiervoor best een volledige citroen. Citroen stimuleert de ontgifting van je lichaam en ondersteunt de werking van je lever. Op die manier help je je lever bij het verwijderen van de afvalstoffen uit je lichaam.
  • Ga vervolgens wandelen in het bos, nog voordat je gegeten hebt. Nuchter bewegen dus. Nuchter bewegen stimuleert de aanmaak van energie en zet een hoop belangrijke processen in je lichaam in gang. Wanneer je lichaam niet bezig hoeft te zijn met eten te verwerken dan kan het al zijn energie laten gaan naar alle andere belangrijke processen.
  • Zo kom ik meteen ook op het principe van periodiek vasten. Sla je ontbijt over de dag na je feestje. Zo verleng je de periode waarin je lichaam zich maximaal kan richten op het verwijderen van afvalstoffen, het vernieuwen van je lichaamscellen, ...
  • En last but not least : slaap voldoende. Je lichaam heeft minstens 7,5 à 8 uren slaap nodig om goed te kunnen herstellen. Zware dagen? Besteed dan wat extra zorg aan je nachtrust.

 

En nog een extra tip: wil je jezelf graag een écht mooi cadeau gunnen, overweeg dan de aankoop van een activity tracker. Ik beloof het je, er bestaat geen betere manier om jezelf te motiveren tot voldoende beweging!
Zalig, die voldoening die je voelt wanneer je weer 10000 stappen op een dag hebt behaald ☺️. Een aanrader voor iedereen.

 

Nieuwsgierig naar wat ik als gezondheidscoach nog meer voor jou kan betekenen? Hier lees je er alles over. 

Heb je nog vragen of kan ik je ergens mee helpen? Stuur me dan gerust een mailtje

 

Schol en fijne feestdagen! 🥂


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.