Voor wie graag wil afvallen en hiervoor al ALLES heeft geprobeerd maar niets (blijvend) werkt.

Home » Blog » In 10 stappen naar een gezonder leven

In 10 stappen naar een gezonder leven

Gepubliceerd op 6 januari 2021 om 14:46

In 10 stappen naar een gezondere levensstijl

Gezond leven

In dit artikel geef ik je 10 tips mee om gezonder te gaan leven. Begin met één concrete tip en ga telkens een stapje verder.

 

Gaat het in het begin moeilijk? 😏 Geef niet te snel op. Uit onderzoek blijkt dat je lichaam en hersenen gemiddeld 66 dagen de tijd nodig hebben om een handeling tot een automatisme of gewoonte te maken. Het is dus – helaas 😕 - niet realistisch om te verwachten dat alles van vandaag op morgen als vanzelf zal gaan, zonder dat je er nog enige inspanning voor hoeft te doen.

 

Wat verandering van je eetpatroon betreft heb ik gelukkig beter nieuws ☺️… je smaakpapillen worden gemiddeld om de 10 dagen vervangen. Vind je bepaalde gezonde voedingsmiddelen dus aanvankelijk niet zo lekker, probeer het dan toch even vol te houden. Wellicht verandert dit snel.

 

10 tips om gezonder te leven

  1. Eet maximaal groenten en fruit

Neem een stuk fruit bij je ontbijt.  Kies voor een salade bij de lunch of beleg je boterhammen met groenteschijfjes.  Schep extra groenten op bij het avondeten. 

Groenten en fruit zijn de ideale energieleveranciers!

Moe zijn, gebrek aan energie, stemmingswisselingen, prikkelbaarheid,… zijn symptomen van een gebrek aan vitale stoffen.

De gezondheidsraad adviseert een gebruik van minimum 250 gr groenten/dag maar de natuurlijke en orthomoleculaire voedingsleer adviseren een gebruik tot wel 400 en 650 gr per dag! 

Noot: heb je regelmatig last van je darmen? Ook hiervoor is het belangrijk om zoveel mogelijk groenten te eten.

 

  1. Beweeg (minstens) een half uur per dag

Ga wandelen met je collega’s tijdens de lunchpauze, neem de fiets naar het werk of naar de winkel, schrijf je in bij de plaatselijke sportvereniging, …  Door te bewegen of sporten verbrand je niet enkel calorieën maar geef je ook je stofwisseling een boost.  Hierdoor gaat je lichaam beter functioneren.

 

  1. Eet zo weinig mogelijk bewerkte producten

Heel wat voedingsmiddelen die je koopt in de supermarkt worden uitgebreid bewerkt door de voedingsindustrie. Zij voegen suikers, vetten en E-nummers toe, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een mager product toch nog lekker blijft, om ervoor te zorgen dat je snel weer honger krijgt en dus meer gaat consumeren, om de bewaartijd van een product te verlengen,....

Al deze toegevoegde stoffen brengen je gezondheid schade toe.  Bovendien bevatten ze vaak hormoonverstorende stoffen.

Eet om die reden zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte producten.

     

    1. Beperk je maaltijdfrequentie tot max 3 maaltijden per dag

    Eet bij voorkeur geen tussendoortjes. Wanneer je je maaltijdfrequentie beperkt dan hoeft je lichaam niet alle energie te investeren in het produceren van insuline om je bloedsuiker op een aanvaardbaar niveau te brengen. Resultaat: je lichamelijke en geestelijke vitaliteit nemen toe!

    Daarnaast kan je, door minder frequent te eten, het verouderingsproces afremmen. Willen we dat niet allemaal? ☺️

     

    1. Nuchter bewegen stimuleert de aanmaak van energie.

    Ga wandelen of doe gedurende 10 minuten enkele spierversterkende oefeningen. Op internet kan je allerhande korte work-outs vinden.

     

    1. Doe regelmatig ademhalingsoefeningen

    Vind weer rust in je lichaam door ademhalingsoefeningen, bijvoorbeeld d.m.v. hartcoherentie.  Wil je hier graag wat meer over lezen? Ik heb er een blogbericht over geschreven.

     

    1. Combineer groenten met goede eiwitbronnen en gezonde vetten

    Kies voor een salade booooooordevol groenten, aangevuld met wat gerookte zalm, kipfilet, fetakaas, een gekookt eitje,… 

     

    1. Schaf jezelf een activity tracker aan

    Nee hoor, ik wil je niet op kosten jagen ☺️. Maar een activity tracker stimuleert absoluut je motivatie tot beweging.  Maak er een uitdaging van om dagelijks je 10.000. stappen te halen.

       

      1. Vul je kast met gezonde producten die lang bewaren

      Denk aan noten, pitten, zaden, boekweitvlokken, havermout, kikkererwten, linzen,…

       

      1. Eet/drink zelfgemaakte yoghurt en kefir

      Een recept voor zelfgemaakte kefir vind je in het volgende blogbericht.

       

       

      Heb je na het lezen van deze tips nog vragen of wil je graag gezonder gaan leven en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?
      Neem gerust contact met me op via mail of via het contactformulier.


      «   »

      Reactie plaatsen

      Reacties

      Er zijn geen reacties geplaatst.