Voor wie graag wil afvallen en hiervoor al ALLES heeft geprobeerd maar niets (blijvend) werkt.

Home » Blog » Welk zijn de 5 gezondste groenten?

Welk zijn de 5 gezondste groenten?

Gepubliceerd op 14 maart 2021 om 09:14

welk zijn de gezondste groenten

... en waarom precies zijn groenten zo ongelofelijk gezond?

 

Groenten zijn supergezond, daar is iedereen het gelukkig wel over eens. ☺️

Maar wat maakt groenten nu precies zo gezond?

Waarom zijn groenten gezond?

Groenten zijn enorm rijk aan vitaminen en mineralen. Dat maakt groenten (en fruit) meteen tot dé grootste energieleverancier.

Kom je s morgens maar moeilijk uit je bed? Voel je je vaak vermoeid en futloos?

Voeg meer groenten toe aan je dagelijkse menu, je zal snel merken wat een groot verschil dit maakt. 💪

 

Groenten zijn rijk aan de mineralen kalium, magnesium en calcium. Door de aanwezigheid van deze mineralen zijn groenten ontzurend.

Wanneer je te veel verzurende voeding eet dan stapelen zure afvalstoffen zich op in de weefsels en dit geeft een hoop klachten zoals reumatische klachten (artritis, artrose, reuma), huidklachten en/of haaruitval.

Nog méér redenen waarom het zo belangrijk is om verzuring in je lichaam tegen te gaan, lees je in één van mijn vorige blogberichten: https://www.leefgezondleefgelukkig.be/blog/386015_verzuurd-lichaam-herstellen .

 

Groenten (en fruit) zijn ook rijk aan fytonutriënten, dit zijn gezondheidsondersteunende stoffen die de plant aanmaakt om zichzelf te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf (bv schimmels, insecten,…).

Meteen ook een goede reden om te kiezen voor biologische groenten en fruit want doordat er in de biologische landbouw geen gebruik wordt gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen maakt de plant nog éxtra gezondheidsondersteunende stoffen aan.

Fytonutriënten vind je voornamelijk aan de buitenkant van de plant of vrucht, namelijk in de schil.

 

Naast koolhydraten bevatten groenten ook verschillende belangrijke aminozuren, onder andere lysine.

Lysine is een aminozuur dat antiviraal werkt (remt bijvoorbeeld de vermenigvuldiging van het herpesvirus, belangrijk voor iedereen die gemakkelijk last heeft van koortslip), het verbetert het concentratievermogen en het zorgt voor de opbouw van collageen (belangrijk onderdeel van het bindweefsel) met behulp van vitamine C.

Een tekort aan lysine kan klachten geven zoals chronische vermoeidheid en duizeligheid.

Lysine is een aminozuur dat bij stress meteen een tekort vertoont.

 

Tenslotte zijn groenten enorm rijk aan vezels. Groenten bevatten 9 keer (!) zoveel vezels dan bijvoorbeeld volkorenproducten. Vezels zijn enorm goed (noodzakelijk!) voor de goede werking van je darmen.

 

Hoeveel groenten eet je best?

Als je graag optimaal gezond wil zijn dan eet je best minimaal 500 tot 800 gr groenten per dag. Dat is een hoop, ik weet het... 🤭

Om deze hoeveelheid groenten te bereiken probeer je best in elke maaltijd groenten te verwerken. Kies bijvoorbeeld voor een omelet met groenten of een groentensmoothie in de ochtend, een slaatje bij de lunch en schep royaal groenten op bij het avondeten.

Groenten werken ontstekingsremmend maar pas vanaf 800 gr groenten per dag.

Extra tip: kies regelmatig voor groene groenten, deze bevatten chlorofyl en dit is ontgiftend en ontstekingsremmend.

 

hoeveel groenten eet je best

Hoe eet je je groenten best? 

Je eet groenten liefst zo vers mogelijk want élke bewerking zorgt voor een vermindering van de micronutriënten.

 

Snij en bewerk je groenten zo kort mogelijk voordat je ze opeet.

Voorgesneden groenten bederven snel.

Als je je groenten bereidt dan kies je best voor (kort) stomen, op die manier blijven vitaminen, mineralen en bio-actieve stoffen het best bewaard.

 

Ideaal gezien eet je je groenten (en fruit) best rauw.

Alleen: rauwe groenten eten is niet voor iedereen geschikt.

Als je last krijgt van je buik (opgeblazen gevoel, windjes laten, gasvorming) dan eet je best even geen rauwe groenten of fruit meer tot de werking van je darmen weer helemaal goed in orde is. Deze klachten betekenen namelijk dat je darmen op dit moment onvoldoende in staat zijn om de cellulose (=vezels) te verwerken. De oorzaak hiervan is meestal dat ofwel je darmflora niet in orde is en/of er onvoldoende spijsverteringsenzymen beschikbaar zijn. Dit komt de laatste tijd bij almaar meer mensen voor.

 

En hoe zit het dan met diepvriesgroenten? Diepvriesgroenten zijn nog steeds erg gezond maar minder gezond dan verse groenten. Diepvriezen doodt de plantaardige weefsels. Bij het invriezen vormt water kristallen en dit beschadigt de celwanden. Op die manier vergroot de afbraak van vitaminen en pigmenten. Door je groenten te blancheren vooraleer ze in te vriezen voorkom je dit probleem deels.

De 5 gezondste groenten

Zoals je hierboven kan lezen zijn groenten altijd supergezond. Eet je groenten best in alle kleuren van de regenboog, elke kleur bevat specifieke gezondheidsbevorderende eigenschappen.

 

Hierbij 5 groenten die nog éxtra gezondheidsvoordeel opleveren. Je voegt ze best zo vaak mogelijk toe aan je menu als je graag optimaal gezond wil zijn.

 

Avocado 🥑:

  • Rijk aan gezonde vetten
  • Goed voor je darmslijmvlies én het werkt ontgiftend (door de aanwezige aminozuren glutamine en glutathion)
  • Vernieuwt de huid en de slijmvliezen

 

Rode biet:

  • Goede energieleverancier en remt de groei van kankercellen
  • Beschermt het maag- en darmslijmvlies
  • Is een sterke anti-oxidant, dit betekent dat het je lichaam beschermt tegen schade door vrije radicalen (chemische stoffen, luchtvervuiling, stress,…)

 

Brocolli 🥦:

  • Ontgiftend (door aminozuur glutathion)
  • Brocolli remt ontstekingen en helpt tegen maagzweren (door enzym myrosinase)
  • Enorm rijk aan vitaminen, mineralen en fytonutriënten

 

Knoflook:

  • Werking is antiviraal, antibacterieel en antischimmel
  • Knoflook is een natuurlijk antibioticum maar beperk het gebruik best tot max 4 teentjes per dag
  • Werkt cholesterolverlagend, bloedvatenreinigend en leverondersteunend

 

Pompoen:

  • Werkt tegen artritis en artrose
  • Ondersteunt de werking van de milt
  • Gaat stress tegen (door fytonutriënt curcubitine)

 

Tenslotte misschien nog iets meegeven rond de nachtschadeplanten, dit zijn de tomaten, aubergines, paprika’s en aardappelen.

Vooral wanneer je deze groenten rauw eet dan kan dit klachten opleveren zoals spierpijn en vermoeidheid (vooral bij vrouwen). Veel mensen krijgen ook last van oprispingen na het eten van bijvoorbeeld paprika’s.

Het gebruik van nachtschade groenten kan ontstekingen veroorzaken in je darmwand en gewrichten. Meestal is solanine de stof die dit veroorzaakt.

Moeten we dan alle nachtschadeplanten in het geheel vermijden? Nee zeker niet, ze zijn namelijk ook rijk aan een hoop heel goéde stofjes. Eet ze alleen best met mate, beperk het bijvoorbeeld tot één à twee keren per week.

 

 

Bronnen: Opleiding "Orthomoleculaire voedingsleer" Civas, "Ons voedsel"  Frans M. De Jong, "Eet om ziekte te verslaan" William Li. 

 

Wil je graag gezonder gaan leven maar weet je niet goed waar te beginnen?

Wil je graag afvallen en heb je hiervoor al alles geprobeerd maar werkt niets blijvend?

Lees dan zeker hier verder wat ik als gezondheidscoach voor jou kan betekenen.

Je bent heel erg welkom.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.