Voor wie graag wil afvallen en hiervoor al ALLES heeft geprobeerd maar niets (blijvend) werkt.

Home » Blog » Voedingsadvies bij darmproblemen

Voedingsadvies bij darmproblemen

Gepubliceerd op 21 november 2021 om 10:33

voedingsadvies bij darmproblemen

... met concrete tips voor een gezond microbioom

 

Wist je dat er in in je darm wel 50 biljoen bacterieën leven?

Dit is je darmflora of microbioom.  

In totaal gaat het over wel 1 à 2 kg microben 😱.  

 

Je darmflora of microbioom heeft een enorm grote invloed op je algemene gezondheid.

Veel gezondheidsproblemen ontstaan door een "dysbiose" in de darmen, dit wil zeggen dat de slechte bacteriën de bovenhand krijgen over de goede bacteriën.

Darmproblemen: symptomen

 

Misschien vraag je je af wanneer er dan precies sprake is van darmproblemen?

 

Volgende symptomen kunnen hiervoor een aanwijzing zijn:

 

Een afwijkende stoelgang:

  • Je kan niet elke dag naar het toilet gaan (een goede stoelgang betekent dat je minimaal eenmaal per dag naar het toilet kan gaan, liever nog 2 of 3 keren)
  • Je zit lang op het toilet, je stoelgang verloopt niet vlot
  • Je stoelgang bevat veel onverteerde voedingsresten
  • Je stoelgang is hard, in “keuteltjes”, blijft drijven of hij laat sporen na in de toiletpot (plakkerige stoelgang kan wijzen op een slechte vetvertering)
  • Of net het tegenovergestelde is het geval: je hebt last van diarree

 

Ook een opgeblazen buik, buikpijn, krampen, winderigheid en vermoeidheid kunnen symptoom zijn van een slechte darmwerking.

 

Tenslotte kunnen ook allergieën en ontstekingen voorkomen.

 

Darmproblemen: oorzaak

 

Veel darmproblemen ontstaan door problemen met het microbioom of de darmflora.

Die 50 biljoen bacterieën die in je darmen leven zijn enorm belangrijk voor je gezondheid.

Een goede darmflora:

 

  • Zorgt voor een goede darmwerking 
  • Zorgt voor een vlotte spijsvertering
  • produceert vitaminen
  • stuurt je immuuncellen aan
  • beïnvloedt je mentale gezondheid

 

Almaar meer mensen worstelen met darmproblemen.

De grootste oorzaak hiervan is ons huidige Westerse voedingspatroon, dit brengt de darmbacteriën uit balans.  

Onze Westerse voeding bevat te veel kunstmatige suikers en te weinig vezels.  

 

Suiker heeft een heel negatieve impact op de darmbacteriën.

Teveel suiker eten kan leiden tot een verhoogde doorlaatbaarheid van de darm waardoor bacteriën in het bloed terecht komen.  Dit leidt vervolgens tot een ontstekingsreactie. Uiteindelijk kunnen allergieën en intoleranties ontstaan.

Ook schimmels zoals Candida zijn dol op suiker, ze vermeerderen zich zeer snel bij een suikerrijk voedingspatroon.

 

Andere voedingsmiddelen die vaak tot darmklachten leiden zijn:

  • Gluten en bewerkte granen
  • Zuivel (vooral melk)
  • Eieren
  • Soja
  • Koffie

 

Wil je graag testen of je voor één van deze voedingsmiddelen gevoelig bent?

Stop dan eens 2 tot 4 weken met het eten van bijvoorbeeld gluten en kijk/ voel wat er gebeurt als je nadien een boterham of een ander product met tarwe eet.  Ervaar je bepaalde klachten? Misschien laat je gluten dan toch beter even aan de kant staan. 

Noot: Sommige mensen zijn minder gevoelig voor gluten dan anderen maar voor iedereen geldt dat we over het algemeen veel te veel gluten en tarwe eten waardoor de meeste mensen op een bepaald moment klachten ontwikkelen zoals bijvoorbeeld een opgeblazen buik of krampen na het eten.

 

Naast bovenstaande voedingsmiddelen zijn ook een gebrek aan vezels, een tekort aan vocht en een gebrek aan beweging belangrijke oorzaken van darmproblemen.

 

Darmproblemen oplossen

 

Hoe kan je dan optimaal zorg dragen voor je darmen?

Je voedt je darmen en je darmflora best dagelijks met vezels, antioxidanten en levende bacterieën.

 

Vezels vind je vooral in groenten en fruit. Ook lijnzaad bijvoorbeeld is een goede bron van vezels. Vezels zijn prebiotica, dit is de ideale voedingsbodem voor je darmbacteriën. 

 

Antioxidanten zijn stoffen die ontstekingen tegengaan en zo het darmmilieu mee optimaal gezond houden. Je vindt ze in bekende superfoods zoals goji-bessen maar ook in boerenkool en spruitjes, frambozen en blauwe bessen, in noten/pitten/zaden en in lever of vis (omwille van de omega 3 vetzuren).

Wil je graag meer lezen over antioxidanten? Klik dan zeker even door naar dit blogbericht: https://www.leefgezondleefgelukkig.be/blog/749142_het-geheim-van-antioxidanten-de-ideale-anti-aging

 

Naast prebiotica en antioxidanten zijn ook probiotica enorm belangrijk voor een goede darmwerking.

Probiotica zijn levende bacteriën, je vindt ze in gefermenteerd voedsel zoals (zelfgemaakte) yoghurt en kefir, zuurkool, kombucha,..

 

Zelf doe ik minstens eenmaal per jaar een kuur met probiotica. Ik gebruik eerst twee weken een probioticum voor de mondflora (je mondflora heeft namelijk rechtstreeks invloed op je darmflora) en dan gebruik ik vier weken een breedspectrum probioticum voor de darmen.

Ik gebruik hiervoor de producten van Bonusan, mocht je ze zelf ook graag bestellen dan vind je onderaan dit blogbericht een link terug. Je kan bij bestelling gerust mijn kortingscode voor therapeuten gebruiken, dit is 6436N.

 

Wanneer je graag wil dat je darmen optimaal hun werk doen dan let je best ook op met koffie en alcohol. 

Koffie geeft een onnatuurlijke prikkel aan de darmspieren om samen te trekken, hierdoor kan je ineens naar de wc gaan.  Alleen raken je darmen na een tijdje gewend aan de prikkel waardoor je zonder koffie mogelijk niet meer naar de wc kan. Daarnaast kan ook het omgekeerde het geval zijn: van teveel koffie kan je een dunne ontlasting krijgen.

Naast koffie is ook alcohol niet goed voor je darmen. Eén glas alcohol per dag kan het risico op een overgroei van bacteriën uit de dikke darm naar de dunne darm stimuleren, waarbij ze klachten veroorzaken zoals een opgeblazen gevoel, wisselende ontlasting, buikpijn, vermoeidheid, enz.

 

Tenslotte is het voor een goede darmwerking ook belangrijk om voldoende water te drinken (je drinkt best een glas water per uur, bij voorkeur drink je het glas in één keer leeg) en voldoende te bewegen.

 

 

Wil jij ook graag je darmflora versterken? Je kan de probiotica bestellen via onderstaande link. Vergeet zeker de kortingscode 6436N niet in te geven:

https://shop.kpnifoodie.com/producten/voedingssupplementen/probiotica-prebiotica-en-enzymen/bacteri-6-oral-voorheen-probio-oral 

https://shop.kpnifoodie.com/producten/voedingssupplementen/probiotica-prebiotica-en-enzymen/bacteri-17-resilience-28-sachets

 

Veel succes!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.