Jouw Gezondheidscoach, erkend door de VVGC. Ook online coaching mogelijk.

Ontstekingen op een natuurlijke manier de baas

... over ontstekingsremmende en ontstekingsbevorderende voeding

 

 

Almaar meer mensen kampen met (chronische) ontstekingen.

 

Ontstekingen zijn op zich niet slecht, integendeel zelfs. Een acute ontstekingsreactie is een gezond en efficiënte aanpak van je lichaam om indringers te verwijderen.

Een acute ontsteking is een beschermingsmechanisme van je lichaam.

 

Heel anders is het echter wanneer de ontsteking chronisch wordt, we spreken dan over laaggradige ontstekingen.

 

Wat is een chronische of laaggradige ontsteking? 

 

Bij een laaggradige ontsteking is er wel een ontsteking maar geen acute wond of infectie.

Je immuunsysteem wordt hierbij chronisch geactiveerd, waardoor veel verschillende soorten van cellen continu actief in je bloedbaan aanwezig zijn. 

 

Chronische en laaggradige ontstekingen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals:

 

  • overgewicht (vetweefsel produceert ontstekingsstoffen zoals cytokines)
  • overbelast suikermetabolisme (insuline werkt ontstekingsbevorderend)
  • Stress
  • Vervuiling van je darmflora
  • Verzuring
  • Oxidatie (waardoor vrije radicalen ontstaan die schade toebrengen aan de weefsels)

 

Vrouwen ouder dan 40 jaar maken helaas meer kans op een laaggradige ontsteking.

Mogelijke symptomen zijn: hardnekkig buikvet, vermoeidheid of futloosheid, haaruitval, overgewicht, problemen met je nagels of stemmingswisselingen.

 

Gevolg van chronische ontstekingen

 

Wanneer je kampt met chronische ontstekingen dan gaat al je energie naar je immuunsysteem. 

Dit gaat ten koste van de werking van andere organen zoals je hersenen, je hart, je nieren, je lever, je bindweefsel, je spieren of je huid. 

Indien de situatie langdurig aanhoudt dan kan dit leiden tot schade aan de andere organen en dit wil je uiteraard vermijden.

Laaggradige ontstekingen kunnen op lange termijn leiden tot auto-immuunziekten, reumatische aandoeningen (artritis, artrose, …)

 

Chronische ontstekingen zorgen ook voor een versneld verouderingsproces. Dit heeft te maken met de schade door vrije radicalen.

Daarnaast geraken je hormonen ontregeld waardoor je voortdurend een hongergevoel hebt of voortdurende verlangt naar suiker- of vetrijke voeding.

 

Wist je dat zelfs depressie een gevolg kan zijn van chronische ontstekingen in je lichaam?

Ontstekingsbevorderende voeding

 

Veel bewerkte voedingsmiddelen bevatten ontstekingsbevorderende stoffen.

Ook geraffineerde voedingsmiddelen zijn sterk bewerkt door de voedingsindustrie.

Je vermijdt ze dus best zoveel als mogelijk.

 

Daarnaast zijn ook de volgende stoffen ontstekingsbevorderend:

  • Suikers
  • Een teveel verzadigde vetten
  • Een teveel aan linolzuur (dit vind je oa in brood en zonnebloemolie)
  • gluten

Ontstekingsremmende voeding

 

Gebruik best zoveel mogelijk antioxidanten, deze zijn ontstekingsremmend.

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen de schade door vrije radicalen.

Wil je hier graag meer over lezen of wil je graag weten welke voeding rijk is aan antioxidanten dan verwijs ik graag naar één van mijn vorige blogberichten: https://www.leefgezondleefgelukkig.be/blog/749142_het-geheim-van-antioxidanten-de-ideale-anti-aging .

 

Als je het risico op ontstekingen graag zo klein mogelijk maakt dan is een Mediterraan voedingspatroon aan te raden. Een mediterraan menu bestaat uit massaal veel groenten, fruit, noten, (vette) vis, eieren en olijfolie.

 

Verschillende voedingsmiddelen zijn specifiek ontstekingsremmend.

Denk aan vette vissoorten, (extra vierge) olijfolie, bessen, kolen of groene bladgroenten. Groene bladgroenten bevatten chlorofyl, dit stofje is ontstekingsremmend. Je zet groene bladgroenten zoals spinazie, veldsla, rucola, … dus best zo vaak mogelijk op je menu.

 

Ook sommige kruiden zijn ontstekingsremmend. Bijvoorbeeld kurkuma, gember en knoflook.

 

Op vlak van suppletie zijn omega 3 en vitamine D een absolute aanrader. 

 

Tenslotte is het ook in het kader van ontstekingen belangrijk om maximaal 3 keren per dag te eten.

Na elke maaltijd vind een ontstekingsreactie plaats in je lichaam, dit is een “postprandiale ontstekingsreactie”.

Wanneer je minder vaak eet dan beperk je op die manier ook het aantal ontstekingsreacties dat in je lichaam plaatsvindt.

 

 

Kamp je al een tijdje met ontstekingen?

Neem dan gerust even contact met me op, ik bekijk heel graag samen met jou wat je eraan kan doen.

Je mag me mailen (nele@leefgezondleefgelukkig.be), whatsappen of bellen (0477 610796)

Je bent van harte welkom.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.